Göteborg från ovan

Vi var ju som ni vet ute och flög luftballong igår med Ballong Flyg i Väst och vår pilot hette Per och han har flugit i 35 år så han visste verkligen vad han gjorde.
Det var ju en hel del jobb innan det var dax att flyga, man skulle ju koppla på själva ballongen på korgen, sätta fast gas behållaren och blåsa upp ballongen med luft, bara det var en upplevelse i sig vill jag lova!
 
När vi startade så lyfte vi sakta men säkert och helt plötsligt var vi precis ovanför trädtopparna och det var en fantastisk känsla.
Vi pendlade lite i höjd under flygningen för att vi skulle få se allt så bra som möjligt och även känna på hur det var att flyga väldigt nära hus och träd...sen för att få lite mer fart utav vindarna fick vi stiga lite mer emellanåt.
Vi flög i ca 5 km/t och sträckan blev ca en mil från där vi startade ute i Bräcke till dit vi landade ute i Västra Frölunda.
Under flyg tiden så berättade Per en massa roliga och intressanta saker, dock har jag inte möjlighet att skriva allt här, men jag rekomenderar varmt att flyga ballong om du inte tidigare gjort det!
 
 

En luftballong kostar 800 000 kr att köpa, och du kan ha den i ca 10 år.
Vi flög ju med en stor ballong igår och den rymmer 10 personer plus piloten.
Om jag inte minns fel så var själva ballongen på 250 kubik igår vilket är väldigt stort sen finns det små ballonger som rymmer fyra personer plus pilot och dom är endast på 90 kubik.
Sen kan du flyga på en höjd upp till en kilometer över marken, men vi var som högst på lite mer än 300 meter.
 
Här kommer ett riktigt bildregn från Göteborg ovanifrån:)
 
Efter flygning så skulle ju allt packas ihop och lastas på släpet igen och sedan när det var gjort så hölls en liten traditionell cermoni...
Vi är numera mark greve och grevinna utav Västra Fröunda:)
Det bjöds på skumpa, mackor, kaffe och lite annat smått och gott innan det var dags att bege oss tillbaka till mötesplatsen där vår bil stod.
När vi var tillbaka på mötesplatsen så fick vi våra diplom som ni även ser på de sista bilderna.
Tyvärr tog jag inga bilder när vi väl landat för att det var så mörkt och bilderna jag försökte ta blev inget vidare bra som ni ser på de sista här men men.
 
Kvällen igår är verkligen en utav de bästa i mitt liv, det var helt underbart och jag kommer helt klart försöka flyga igen.
En riktig frihetskänla, lugnet man kände när vi var uppe i luften går inte att beskriva utan det måste upplevas!
Hoppas jag fått med det mesta iallfall, undrar ni något så fråga!
 
KRAM!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback